Pientere Pimpelmezen bij juf Lotte

Hallo, bonjour, hola!

Ik ben juf Lotte van het nest van de Pientere Pimpelmezen. Het mezennest kan je vinden in de groene gang. In ons nest zitten kinderen van het zesde leerjaar.

De Pimpelmees is een slimme, vrolijke en beweeglijke vogel. Hij gaat met respect om met de andere dieren in het SPRANKELbos. Toch vindt hij het belangrijk om zijn zegje te doen. De kapstokregel 'respect geven en krijgen' staat dan ook centraal in het pimpelmezennest.
Wist je dat je de pimpelmees overal in Europa kan tegenkomen? Zo heeft de mees een open blik op de wereld die ons omringt. Bij de Pientere Pimpelmezen klimmen we naar een grote hoogte, waar we een duidelijk overzicht hebben over de wondere wereld. De wereld waarin wij samen leven, samen werken, samen vieren, maar ook zelfstandig en verantwoordelijk zijn.

Un jour de la Mésange Bleue
Een dag van de Pimpelmees

Om 8.40 uur verwacht ik alle Pimpelmezen in ons nest. We starten met een kringmoment.
De kring start elke dag anders: met een actuakring, een themakring, een praatkring of een observatiekring. Wat altijd centraal staat, is dat we ons ‘ei’ kwijt kunnen. Zo kunnen we met goede moed starten aan de dag.
De kinderen van de derde graad, kijken zelf naar de planning van de dag en de week. Zo worden ze verantwoordelijk en zelfstandig, bij het plannen van hun werkmoment.

We starten met instructies, werkmomenten en activiteiten. Deze lessen proberen we zoveel mogelijk aan te passen aan projecten en interesses van de kinderen. Dit maakt het leren veel aangenamer.

Er is een korte pauze van 10.20 uur tot 10.35 uur. We hebben even onze vleugels kunnen uitslaan en gezorgd voor voldoende energie. Voor we verder gaan met onze werkmomenten, verdiepen we ons in de wondere wereld van de taal. De kinderen krijgen de kans om een boek te lezen of voor te lezen aan andere kinderen/klassen.
In ons nest kan je grasduinen in verschillende boeken, kranten, tijdschriften, strips, ...
Hierna gaan we verder met de instructies, werkmomenten en activiteiten tot 12.15 uur.

Om 13.20 uur komen we terug samen in ons nest. In de namiddag wordt er gewerkt aan projecten (wereldoriëntatie, mediakundige vaardigheden en muzische vorming). Hierbij verdiepen we ons in verschillende thema’s. De onderwerpen van de projecten kunnen ontstaan vanuit een kring of op aangeven van de kinderen. De inhoud wordt deels bepaald door de kinderen a.d.h.v. leervragen en aangevuld, verder uitgediept door mij. De Pientere Pimpelmezen willen heel graag de wereld ontdekken. De projecten zijn hier ideaal voor, zo gaan we er samen op uit. Hierdoor krijgen we een open blik op de wereld die ons omringt en waar wij deel van uitmaken. Onze nestouders gaan graag mee op ontdekking, zo kunnen we dit jaar rekenen op de mama van Imane en de mama van Dounya.

Samen sluiten we de dag af om 15.15 uur. We vliegen ons nest uit, met een rugzak vol ervaringen, verhalen en leermomenten!

Qu' est-ce que j' attends d' une Mésange Bleue?
Wat verwacht ik van een Pimpelmees?

✗ Verantwoordelijkheid:
De inhoud meebepalen van kringen en projecten
Zorgen voor je eigen planning en materialen
Een voorbereiding van een kring maken
Orde en netheid in de klas

✗ Zelfstandigheid:
Zelfstandig aan het werk, voor het verwerken van de leerstof en tijdens projecten
Zelfstandig op zoek gaan naar hulpmaterialen/boeken/tijdschriften

✗ Respect geven en krijgen:
Respect voor elkaar én de materialen
Je mag kritisch zijn voor jezelf en voor elkaar, maar wel op een beleefde manier
Een open dialoog voor elkaar, anders krijgen we onrust en daar houden we niet van

✗ Samen:
Elke leerling hoort erbij, met zijn/haar kwaliteiten.
Samen leren, werken, ontdekken maar zeker ook vieren. Als je jarig bent, mag je iets lekkers meebrengen naar school. Als kers op de taart, mag jij kiezen wat we als nest samen spelen (gezelschapsspel, voetballen, trefbal,...).

À bientôt!
Tot binnenkort!

Groetjes en tot in ons pimpelmezennest!

Juf Lotte